Hammaskiven poisto

Iensairaudet ovat yleisimpiä suun sairauksia ja niiden yhteys yleisterveyteen on vahva.

Ientulehdus (gingiviitti) ja hampaita ympäroivan kudoksen tulehdus (parodontiitti) vaivaavat yli 20-vuotiaista suomalaisista jopa 60%. Hoitamattomana ientulehdus etenee ympäröivään kudokseen ja pitkälle edennyt kiinnityskudsssairaus voi johtaa hampaiden menetykseen. Iensairauksien riskiteikjöitä ovat ikä, tupakointi ja diabetes, mutta jo lapsilla voi esiintyä parodontiittia. Parodontiitti ja ientulehdus ovat bakteerien aiheuttamia sairauksia, mutta hyvällä omahoidolla ja säännöllisellä ammattilaisen tekemällä hammashoidolla nämä sairaudet ovat hallittavissa.

Iensairauksien hoitona plakki ja hammaskivi poistetaan hampaiden pinnoilta, myös ikenen alta. Tarvittaessa hoidon yhteydessä voidaan puuduttaa, jos puhdistaminen tekee kipeää. Puudutuksen voi tehdä suuhygienisti pintapuuduttamalla, tai hammaslääkäri voi tulla puuduttamaan tehokkaamman puudutuksen, vaikka olisit suuhygienistillä puhdistuskäynnillä. Puudutuksesta veloitetaan erikseen. Hammaskiven poistoon käytetään joko ultraäänilaitetta tai käsi-instrumentteja (kyrettejä) tai molempia riippuen potilaan tilanteesta. Monesti hoitoon yhdistetään pasta- tai soodapuhdistus sekä fluoraus säännöllisin väliajoin. Fluorilla ehkäistään karioitumista ja vähennetään hammaskiven puhdistuksen jälkeen melko usein esiintyvää vihlontaa.

Korona-aikaan ultraääni- ja soodapuhdistuslaitteita ei ole käytetty yhtä rutiininomaisesti kuin ennen pandemiaa, sillä ilmaan pääsee jäähdytysvedestä pieniä vesipisaroita, joita koitetaan nyt välttää mahdollisuuksien mukaan. Hammaskiven poistossa pyrimme poistamaan bakteerien muodostaman biofilmin hampaan pinnoilta, jotta hoitotulos olisi mahdollisimman hyvä. Arvioimme aina potilaskohtaisesti mitä hoitomuotoa missäkin tilanteessa tarvitaan. Voit tulla hoitoon luottavaisin mielin.

Hoitoa voivat antaa hammaslääkäri, erikoishammaslääkäri tai suuhygienisti. Työnjako riippuu potilaan iensairauden vaikeusasteesta. Hammaslääkärin antama hoito maksaa enemmän. Usein hammaslääkäri tapaa potilaan vuosittain tarkastuksen yhteydessä, ja suuhygienistin vastaanotolle tulee välikontrolleja ja puhdistus- ja ohjauskäyntejä.  Jos hoitovastetta ei saada ja potilaan iensairaus etenee hoidosta huolimatta, potilas voidaan ohjata iensairauksien erikoishammaslääkärille. Joskus kiinnityskudossairauden hoitoon tarvitaan myös parodontaalikirurgiaa. Aurorassa työskentelee iensairauksien erikoishammaslääkäri Ville Poukkanen, joten vaativimmatkin hoidot on mahdollista toteuttaa meillä. Lisäksi meillä käy iensairauksien erikoishammaslääkäri Susanna Starck.

Potilaan hakeutuessa hoitoon iensairaus saattaa olla jo niin pitkälle edennyt, että hampaan poisto on paras ratkaisu tulehduksen saamiseksi hallintaan. Myös potilaan perussairaudet tai esimerkiksi lähestyvä keinonivelleikkaus vaikuttavat hoitolinjan valintaan.

Suun omahoito on iensairauksien hoidon kulmakivi. Oikeat kotihoitovälineet valitaan vastaanotolla ja niiden käyttöön saa opastusta suuhygienistiltä.

Iensairauksilla ja yleisterveydellä on todettu vahva yhteys. Parodontiittia sairastavilla on suurempi riski sairastua sydän- ja verisuonisairauksiin ja Alzheimerin tauti puhkeaa useammin niille, joilla on parodontiitti. Miehillä myös erektio-ongelmien taustalla saattaa olla iensairaus.

Suuhygienistin antama hoito perustuu hammaslääkärin tekemään tutkimukseen. Tästä syystä pitää ennen suuhygienistilähetteen saamista käydä hammastarkastuksessa. Hammaslääkäri tekee lähetteen suuhygienistin hoitoon, minkä perusteella hoidosta saa Kela-korvauksen.

info@aurorahammas.fi